| IEŠKOKITE KATALIKØ KNYGYNUOSE:
Šventasis Tëvas PRANCIŠKUS
Posinodinis apaðtaliðkasis paraginimas AMORIS LAETITIA apie meilæ ðeimoje
Kaunas: Katalikø interneto tarnyba, 2016. – 224 p.
[PRATARMË]
1. MEILËS DÞIAUGSMAS, iðgyvenamas ðeimoje, yra ir Baþnyèios dþiaugsmas. Kaip nurodë Sinodo tëvai, nepaisant daugybës þenklø, liudijanèiø santuokos krizæ, „troðkimas turëti ðeimà tebëra gyvas, ypaè tarp jaunuoliø, ir tai ákvepia Baþnyèià“ [1]. Atsiliepdamas á toká lûkestá, „krikðèioniðkasis skelbimas apie ðeimà iðties yra geroji naujiena“[2] .
2. Sinodinis kelias leido atskleisti ðeimos padëtá dabartiniame pasaulyje, praplësti mûsø þvilgsná ir ið naujo suvokti santuokos ir ðeimos svarbà. Sykiu pasiûlytos tematikos sudëtingumas parodë poreiká ir toliau atvirai gilinti kai kuriuos dogminius, moralinius, dvasinius ir pastoracinius klausimus. Ganytojø ir teologø apmàstymai, jei bus iðtikimi Baþnyèiai, sàþiningi, realistiðki ir kûrybiðki, padës mums pasiekti didesná aiðkumà. Debatai þiniasklaidoje, publikacijose ir net tarp Baþnyèios tarnautojø siekia nuo neþaboto troðkimo viskà keisti pakankamai neapmàsèius ir nepagrindus iki nuostatos viskà spræsti taikant bendràsias taisykles ar darant perdëtas iðvadas ið kai kuriø teologiniø apmàstymø.
3. Atmindamas, kad laikas pranoksta erdvæ, trokðtu pakartoti, jog ne visos dogminës, moralinës ar pastoracinës diskusijos turi baigtis magisteriumo ásikiðimu. Tiesa, Baþnyèioje bûtini vieningas mokymas ir vieninga praktika, taèiau tai nekliudo egzistuoti ávairiems kai kuriø mokymo aspektø ir kai kuriø ið jo iðplaukianèiø pasekmiø aiðkinimo bûdams. Taip bus tol, kol Dvasia ves mus á tiesos pilnatvæ (plg. Jn 16, 13), t. y. kol ligi galo ávesdins á Kristaus slëpiná ir ágalins visa matyti jo þvilgsniu. Be to, kiekvienoje ðalyje ar kiekviename regione galima ieðkoti labiau ákultûrintø sprendimø, paisanèiø vietiniø tradicijø bei iððûkiø. Juk „kultûros viena nuo kitos labai skiriasi ir kiekvienà bendrà principà <...>, jei norima, kad jis bûtø paisomas bei taikomas, bûtina ákultûrinti“[3] .
4. Kad ir kaip bûtø, turiu pasakyti, kad sinodinis kelias buvo labai graþus ir suteikë daug ðviesos. Dëkoju uþ gausybæ praneðimø, padëjusiø man visa apimtimi apsvarstyti pasaulio ðeimø problemas. Visi Sinodo tëvø pasisakymai, kuriø nuolat dëmesingai klausiau, man yra tarsi brangus daugiabriaunis brangakmenis, sudarytas ið daugybës teisëtø rûpesèiø ir sàþiningø bei nuoðirdþiø klausimø. Todël laikiau esant naudinga parengti posinodiná apaðtaliðkàjá paraginimà, apimantá abiejø nesenø Sinodø ðeimos klausimais iðtaras ir papildytà pasvarstymø, kurie gali bûti apmàstymø, dialogo bei pastoracinës praktikos gairës ir sykiu padràsinti bei paskatinti ðeimas, padëti joms vykdyti savo uþduotis bei pakelti sunkumus.
5. Šis paraginimas ypatingà reikðmæ ágyja Gailestingumo jubiliejiniø metø kontekste. Pirmiausia todël, kad já krikðèioniðkosioms ðeimoms pateikiu kaip pasiûlymà branginti santuokos ir ðeimos dovanas ir iðlaikyti tvirtà bei pilnutinæ meilæ tokioms vertybëms kaip dosnumas, ásipareigojimas, iðtikimybë ir kantrumas. Antra, todël, kad juo siekiama padràsinti visus bûti gailestingumo ir artumo þenklais ten, kur ðeimos gyvenimas tobulai neágyvendinamas ar nesirutulioja taikiai ir dþiugiai.
6. Tekstà pradësiu Šventojo Raðto ákvëpta pradþia, suteikianèia jam tinkamà tonà. Kad neatitrûkèiau nuo tikrovës, tuo remdamasis aptarsiu dabartinæ ðeimos padëtá. Tada priminsiu kai kuriuos esminius Baþnyèios mokymo apie santuokà ir ðeimà elementus, per tai atvesdamas prie dviejø pagrindiniø skyriø, kurie skirti meilei. Paskui iðryðkinsiu kai kuriuos pastoracinius bûdus tvirtai ir vaisingai ðeimai pagal Dievo planà statydinti ir vienà skyriø paskirsiu vaikø auklëjimui. Po to paraginsiu bûti gailestingiems ir pastoraciðkai iðmintingiems susiduriant su situacijomis, ne visiðkai atitinkanèiomis Vieðpaties pageidaujamas, ir pabaigoje pateiksiu glaustus ðeimos dvasingumo metmenis.
7. Dël dvejus metus trukusio Sinodo minèiø turtingumo ðiame paraginime skirtingais stiliais aptariama daug ir ávairiø temø. Tuo galima paaiðkinti neiðvengiamai didelæ dokumento apimtá. Todël nerekomenduoju perskaityti greitai. Ir ðeimoms, ir ðeimø pastoracijos darbuotojams bus naudingiau, jei jie kantriai gilinsis skyrius po skyriaus arba ieðkos to, ko reikia atitinkamomis konkreèiomis aplinkybëmis. Pavyzdþiui, galimas daiktas, kad sutuoktiniams labiau rûpës ketvirtas ir penktas skyriai, pastoracijos darbuotojus ypaè domins ðeðtas skyrius, o visiems labai aktualus pasirodys aðtuntas skyrius. Tikiuosi, jog kiekvienas skaitydamas pasijus paðauktas kupinas meilës rûpintis ðeimos gyvenimu, nes ji yra „ne problema, bet pirmiausia galimybë“[4] .
-----------------------------
[1] VYSKUPØ SINODO 3-IOJI NEEILINË GENERALINË ASAMBLËJA. Relatio Synodi (2014 10 18), 2.
[2] VYSKUPØ SINODO 14-OJI EILINË GENERALINË ASAMBLËJA. Relatio finalis (2015 10 24), 3.
[3] Kreipimasis uþbaigiant Vyskupø sinodo 14-àjà generalinæ asamblëjà (2015 10 24): L‘Osservatore Romano, 2015 10 26–27, p. 13; plg. PONTIFICIA COMMISSIONE BIBLICA. Fede e cultura alla luce della Bibbia. Atti della Sessione plenaria 1979 della Pontificia Commissione Biblica. Torino 1981; VATIKANO II SUSIRINKIMAS. Gaudium et spes, 44; JONAS PAULIUS II. Enciklika Redemptoris missio (1990 12 07), 52: AAS 83 (1991), 300; Apaðtaliðkasis paraginimas Evangelii gaudium (2013 11 24), 69. 117: AAS 105 (2013), 1049. 1068–1069.
[4] Kalba per susitikimà su ðeimomis Santjage, Kuboje (2015 09 22): L‘Osservatore Romano, 2015 09 24, p. 7.
|